09.09.2025
ARD International Music Competition - semi finals
Tickets
© Koen Broos

/NL/ De ARD International Music Competition vindt jaarlijks plaats in München. Sinds 2001 is de aanwezigheid van hedendaagse muziek nog versterkt door prominente componisten een compositieopdracht toe te kennen. Voor 2025 werd Annelies Van Parys gevraagd om het verplichte werk voor trompet solo voor de halve finales te schrijven. De opdracht werd gegeven met de steun van de Ernst von Siemens Stichting.

De componist over …savoir comment… : "Het stuk bevraagt de know-how (savoir comment) van traditionele trompet techniek. Hoe moeilijk het stuk ook is, het is zelden virtuoos in de klassieke zin van het woord, maar vraagt een enorme flexibiliteit van de uitvoerder door de verrijking van de standaard trompet technieken met meer ongewone speeltechnieken. De gefluisterde woorden evenals de structuur van het stuk werden ontleend aan een citaat uit Duras' Hiroshima mon amour, dat ook de inspiratie was voor de meer filosofische benadering van het werk: Apprendre la durée exacte du temps. Savoir comment le temps, parfois, se précipite. Dit weerspiegelt zich in het stuk door het spel met het regelmatige (voorspelbaar) en onregelmatige (onvoorspelbaar) elementen die op die manier de tijdsperceptie te bevragen."

/EN/ The ARD International Music Competition takes place annually in Munich. Since 2001, the already strong presence of contemporary music has been significantly strengthened by awarding commissions to prominent composers. For 2025, Annelies Van Parys was commissioned with a work for trumpet solo that will be performed by all semi finalists. The commission is made possible by the Ernst von Siemens Foundation.

The composer about …savoir comment… :  The piece is questioning the know how (savoir comment) of traditional trumpet playing techniques. However difficult the piece is, it is barely virtuoso in the classical sense, but asks an enormous flexibility of the performer to enrich standard playing techniques with more unusual ones. The whispered content as well as the structure of the piece are derived from a small quotation from Duras Hiroshima mon amour that was also the inspiration for the more philosophical approach of the piece: Apprendre la durée exacte du temps. Savoir comment le temps, parfois, se précipite. This is reflected in the piece as the play with regularity (predictability) and irregularity (unpredictability) thus questioning our perception of time."

26.09.2025 - 20:15
Flagey Brussels
Tickets
27.09.2025 - 20:00
Concertgebouw Brugge
Tickets
© Trui Hanoulle

/NL/ Op 26 & 27 september speelt Brussels Philharmonic onder leiding van Kazushi Ono het werk EUtopia van Annelies Van Parys. Een zoektocht tussen hoop en wanhoop, waarin de vraag weerklinkt: is Europa een onbereikbare utopie? Of houdt Beethovens boodschap stand: “Alle Menschen werden Brüder”?

EUtopia
"Europa: van ideaal naar utopie? Dat is de boog die EUtopia in grote lijnen spant. Het werk bestaat uit één beweging, en begint helder en hoopvol – zoals het Europese idee zelf – met harmonische, natuurlijke en hoge orkestrale klankkleuren. Er is ook een knipoog naar de dodecafonie; het twaalftoonsysteem dat aan de basis lag van het serialisme, symbool voor muzikale vernieuwing vlak na de Tweede Wereldoorlog. Europa was toen het vernieuwingsproject om een leven in vrede en vrijheid te waarborgen.— Annelies Van Parys, 2024

/EN/ On 26 September, the Brussels Philharmonic, under the baton of Kazushi Ono, will perform EUtopia by Annelies Van Parys: a work where despair and hope interlace, questioning whether Europe is merely a utopia or if Beethoven’s vision in “Alle Menschen werden Brüder” will ultimately prevail.

EUtopia 
"Europe: from ideal to utopia? That's pretty much the arch EUTOPIA casts. Conceived in one movement, it begins brightly and hopefully – like the European Idea  with harmonic, natural, high orchestral spectra. There is also a nod to dodecaphony, the twelve-tone system that underpinned the serialism that symbolised renewal just after World War II: Europe was the project of renewal to ensure that we could live in peace and freedom.— Annelies Van Parys 2024

19.10.2025 - 14:00
STUK Leuven
Tickets
© Elmar Valter

/NL/ Challenges in klassieke muziek: ze bestaan! In haar project ‘Fast nur Luft’ (‘Haast alleen lucht’) daagt gerenommeerd blokfluitiste Tomma Wessel hedendaagse componisten uit om een stuk te schrijven met telkens een ander aspect van de blokfluit in de hoofdrol: Annelies Van Parys blaast nieuw leven in de barokke flattement-techniek. Naast het werk van Annelies, zijn er nog heel wat componisten die hun licht laten schijnen op andere aspecten van de blokfluit, o.a. Neyrinck, Gentilucci en Shlomowitz.

/EN/ Challenges in classical music: they exist! In her project ‘Fast nur Luft’ (‘Almost Air Only’), renowned recorder player Tomma Wessel challenges contemporary composers to write a piece, each time focusing on a different aspect of the recorder. Annelies Van Parys breathes new life into the Baroque flattement technique. Next to Annelies’ work, a lot of other composers shine their lights on other aspects of the recorder, a.o. Neyrinck, Gentilucci and Shlomowitz.

Artist in residency at TOKAS - Tokyo Arts and Space

/NL/ Van 14 september tot 1 november 2025 is Annelies Van Parys kunstenaar in residentie bij Tokyo Arts and Space.

/EN/ From 14 September to 1 November 2025, Annelies Van Parys will be a resident artist at Tokyo Arts and Space.

Represented by Tallieu Art Office
You are subscribed as %EMAIL%. Click here to unsubscribe.
Click here to view this newsletter in your browser.