Check out the Annelies Van Parys newsletter in your browser.
Koningin Elisabeth Wedstrijd
Annelies Van Parys te gast bij Katelijne Boon
13.05.2021 - 16:00

Canvas zendt de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd rechtstreeks en integraal uit vanuit Flagey. Van maandag 10 tot zaterdag 15 mei 2021.

De namiddagsessies (16:00 tot 17:45) zijn te volgen op Canvas en worden gepresenteerd door Katelijne Boon, op 13 mei 2021 is Annelies Van Parys te gast.

Annelies Van Parys © Trui Hanoulle
Revue Blanche plays Van Parys
Harptrio & Poïèma
13.05.2021 - 20:00
De Bijloke / Evil Pinguin TV
Online

Annelies Van Parys schreef haar Harptrio in 2016 voor het ensemble Oxalys. Het werk is een ingenieuze afwisseling van dwingend ritmische passages en spectrale verstilling. Vlak voor het dansende einde echoot Debussy’s beroemde Sonate pour flûte alto et harpe.

Dat Annelies een bijzondere aanleg heeft voor het componeren voor de stem, hoor je in haar zangsolo Poïèma (2006). Ze baseert zich op een gedicht van de Oudgriekse dichteres Sappho. De onvermijdelijke thema's van liefde en verlangen vormden de rode draad. Herinneringen  worden uitgediept en de luisteraar wordt meegevoerd tussen intimiteit, uitbundigheid en verlangen.

Donderdag 13 mei om 20 uur zou ‘The Celestial City’ in première gaan. In deze productie bouwen Revue Blanche en Symfonieorkest Vlaanderen samen aan een hemels klankenoord, ver van menselijk rumoer. Speciaal hiervoor pent componist Annelies Van Parys een nieuwe creatie neer. Op die wereldpremière is het echter wachten tot vrijere tijden... Maar niet getreurd! Op de geplande concertavond spelen de vier musici van Revue Blanche twee werken van Annelies Van Parys die als gegoten passen in het repertoire van Revue Blanche: Harptrio (fluit, altviool en harp) en Poïèma (sopraan solo).

Het concert is gratis te bekijken via Evil Penguin TV

Evil Penguin TV

Holle Haven
Annelies Van Parys - Gaea Schoeters - Lies Colman - Els Mondelaers
14.05.2021 - 20:15
Concertgebouw Brugge / Letterenhuis
Dubbele Live Stream

- Concertcaptatie

Tijdens de eerste quarantaine herschreef Gaea Schoeters het gedicht Holle Haven uit Paul van Ostaijens Bezette Stad voor het project Besmette Stad van deBuren. Nadien groeide deze nieuwe Holle Haven uit tot een slam 2.0 performance die spoken word samenbrengt met hedendaagse klassieke muziek. 
Holle Haven klinkt als een poëtische jamsessie rond een vleugelpiano (vierhandig bespeeld door Lies Colman en Annelies Van Parys), waarin mezzosopraan Els Mondelaers stem geeft aan Van Ostaijen en Gaea Schoeters hem het heden intrekt.

Concertgebouw Brugge

Concertgebouw Brugge 2020 ©Trui Hanoulle
Sébastien Van Malleghem

- film Sébastien Van Malleghem

Fotograaf Sébastien Van Malleghem maakte, geïnspireerd door de muziek, opnames in het nachtelijke Antwerpen, die nu weer geprojecteerd worden tijdens de concertperformance. Samen schetsen ze een beeld van de impact van de pandemie op ons leven. Van de eenzaamheid van gescheiden geliefden tijdens de quarantaine tot het abrupte stilvallen van toerisme en economie, van alleen moeten sterven tot de onstilbare huidhonger en de opgehokte verlangens.

De film van Sébastien Van Malleghem wordt gestreamd parallel met de concertcaptatie via de Facebookpagina van het Letterenhuis.

Holle Haven
Annelies Van Parys - Gaea Schoeters - Lies Colman - Els Mondelaers
from 15.05.2021
until 16.05.2021
EXTRACTIONS
A Two Dogs Company
Adolphe Lavalléestraat 41
1080 Molenbeek (B)

De coronapandemie betekende een fundamentele verandering tussen mens en omgeving: lege straten, gesloten winkels, theaters en cinema’s en isolatie. Het was voor Annelies Van Parys, Gaea Schoeters, Lies Colman en Els Mondelaers de context waarin ze werkten aan hun versie van Paul Van Ostaijens Holle Haven, een gedicht uit diens Bezette Stad. Hoe beleven we een besmette stad, en banen we ons een weg tussen spanningen die ontstaan door maskers, afstandsregels en een onzichtbaar virus dat de samenleving ‘on hold’ zet? 

EXTRACTIONS       
GRATIS - Boek uw time slot HIER

EXTRACTIONS

De cyclus van oorzaak en gevolg van ecologische en socio-politieke effecten van de economische systemen, uitvindingen en de drang naar macht vormt een rode draad doorheen het werk van Kris Verdonck / A Two Dogs Company. Met EXTRACTIONS organiseert A Two Dogs Company voor het eerst een tentoonstelling dat dit werk in een bredere artistieke context plaatst.

A Two Dogs Company / Kris Verdonck

MEDEA
They have waited long enough
Klara & Evil Penguin TV

17 mei 2021 - 20:00
Radio KLARA

21 mei 2021
Evil Penguin TV

/NL/ Een opsomming van pure female power: Componistes Annelies Van ParysAftab Darvishi en Calliope Tsoupaki schreven drie nieuwe composities voor sopraan en ensemble. Gaea Schoeters zorgde voor de tekst en de overkoepelde dramaturgie. Natalie Haynes, aka de muze van de UK, praat de drie stukken aan elkaar. Onder andere sopraan Charlotte Wajnberg en klarinettist Annelien Van Wauwe vertolken de composities. De inspiratie voor deze creatievreugde is de ware hoos aan boeken die de laatste jaren een ander perspectief boden op de mannelijk-georiënteerde Griekse mythen. Margaret Atwood geeft in The Penelopiad het woord aan Penelope. Madeline Miller transformeert tovenares Circe in een complex en tegelijk sympathiek karakter, die zich niet laat controleren door de mannen om haar heen. Deze boeken vestigen de aandacht op de vrouwen die altijd naar de rand van het verhaal zijn verbannen. Of zoals Natalie Haynes het in haar boek A Thousand Ships verwoordt: ‘They have waited long enough for their turn. (...).’


/ENG/ Pure female power in a nutshell: The composers Annelies Van ParysAftab Darvishi and Calliope Tsoupaki have written three new compositions for soprano and ensemble. Gaea Schoeters provided the text and overarching dramaturgy. Natalie Haynes, aka the muse from the UK, binds the three pieces together with words. The soprano Charlotte Wajnberg, clarinettist Annelien Van Wauwe and others perform the compositions. The inspiration for this creative joy is the genuine whirlwind of books that have been offering a different perspective on the male-oriented Greek myths in recent years. Margaret Atwood gives voice to Penelope in The Penelopiad. Madeline Miller transforms the sorceress Circe into a complex and yet likeable character who does not allow herself to be controlled by the men around her. These books draw attention to the women who have always been banished to the edges of the story. Or as Natalie Haynes puts it in her book A Thousand Ships: ‘They have waited long enough for their turn. (…).’

CO-PRODUCTION
LUNALIA - Festival van Vlaanderen Mechelen
Wonderfeel
Antwerp Liedfest 
Oranjewoud Festival 
Mittelfest
November Music

info@anneliesvanparys.be - www.anneliesvanparys.be
represented by Tallieu Art Office - tallieu@artoffice.be - www.artoffice.be
Click here to unsubscribe from future Annelies Van Parys news.