Check out the Annelies Van Parys newsletter in your browser.
Harp Trio & Poïèma
Revue Blanche
Festival van Vlaanderen

07.10.2022 - 20:00  Gavere 
14.10.2022 - 20:00  Geraardsbergen
12.11.2022 - 20:00  Deurle
19.11.2022 - 20:00  Destelbergen

TICKETS

Revue Blanche © Erika Rodin
Harp Trio & Poïèma

/EN/ 'A surprising dialogue', deemed the press after the debut of Usher: an opera by Belgian composer Annelies Van Parys inspired by musical sketches left by Claude Debussy. Van Parys and Debussy: it’s a story in and of its own. While not using an identical musical vocabulary, they definitely speak the same language: that of sound. The one molding luminous, colorful tone clouds, the other fascinated by the impact of sound on the senses, body and mind. Yet both share a talent for conceiving music that brushes against strings, wood and metal, to elicit atmospheric sounds that crawl underneath the skin. With Debussy’s iconic sonata for flute, viola and harp and Van Parys’ harp trio at its very core, this program weaves poetry and lyricism, timbres and textures, stories of love and lust into a time-less tale. In the ultimate mirror-trick, the antique verses of Sappho echo in the fin-de-siècle flair of Bilitis.

/NL/ 'Een verrassende dialoog', prees de pers Annelies Van Parys’ opera Usher, die ze creëerde met muziekfragmenten van Claude Debussy als uitgangspunt. Van Parys heeft wat met Debussy. Al delen ze niet hetzelfde vocabularium, ze spreken wel één taal: die van de klank. De één met het oog op lumineuze kleurwolken, de ander gefascineerd door de impact van geluid op de zinnen, hebben ze beiden een penchant voor partituren die met opperste gevoeligheid langs snaren, hout en metaal strijken om hen atmosferische klankconstellaties te ontlokken die onder het vel van de toehoorder kruipen. Met de sonate voor fluit, altviool en harp van Debussy en het harptrio van Van Parys in het hart van het programma, worden poëzie en lyriek, timbres en texturen, verhalen van liefde en lust tot een tijdloos epos geregen. In de ultieme spiegeltruc echoën de antieke verzen van Sappho de faunen van het fin de siècle.

PROGRAMME
Debussy * Trois chansons de Bilitis
Van Parys - Harp Trio
Debussy - Beau soir
Van Parys - Poïèma
Debussy - Sonate pour flûte, alto et harpe
Debussy - ‘Mes longs cheveux...’ uit Pelléas en Mélisande
Debussy ** - Proses lyriques
* Arr.: Wim Henderickx
** Arr.: Koenraad Sterckx

Shades of Light
Séverine Ballon

30.10.2022 - 17:30  
Transit Festival
TICKETS 

23.11.2022 - 13:00  
Huddersfield Contemporary Music Festival
TICKETS

Séverine Ballon © Yves Trémorin
SHADES OF LIGHT (WORLD PREMIERE)

/EN/ That Séverine Ballon is one of today’s most adventurous cellists is evident from this ambitious programme. Along with the electronics wizards of Centre Henri Pousseur, she’ll perform three brand-new works written for her many and varied talents. Her talent as a composer will also be showcased along with works by Annelies Van Parys and Sam Hayden.

The new composition Shades of Light by Annelies Van Parys is a reflection on the relationship between humans and the digital world. About how digital elements penetrate people's lives, facilitate them, change them and finally take over. This acquisition heralds a new era - for better or worse.

/NL/ Dat Séverine Ballon een van de meest avontuurlijke hedendaagse cellisten is, mag blijken uit dit ambitieuze programma. Samen met de elektronica wizards van Centre Henri Pousseur brengt zij drie gloednieuwe werken op maat van haar veelzijdige talenten geschreven. Ook haar kundigheid als componiste, overigens, komt hier aan bod, in combinatie met werken van Annelies Van Parys en Sam Hayden.

De nieuwe compositie Shades of Light van Annelies Van Parys is de reflectie op de relatie tussen de mens en de digitale wereld. Over hoe digitale elementen het leven van mensen binnendringen, faciliteren, veranderen en uiteindelijk overnemen. Deze overname luidt een nieuw tijdperk in - ten goede of ten kwade.

PROGRAMME 
Annelies Van Parys — world premiere Shades of Light
Sam Hayden — world premiere
Séverine Ballon — world premiere

Centre Henri Pousseur & Huddersfield Contemporary Music Festival  — co-production 

Wesendonck Lieder
SARAH DEFRISE

30.10.2022 - 11:00  
BOZAR, Brussels (B)
TICKETS

Sarah Defrise © Marie-Clémence David
WESENDONCK LIEDER

/EN/ Every year, the Belgian Music Press Union honours its ‘Young Musician of the Year’ at a festive concert morning at Bozar. After Sylvia Huang, Emma Posman and Beniamino Paganini, discover this exceptional new talent!

The three Wesendonck Lieder by Annelies Van Parys were written on a selection of three of the five poems by Mathilde Wesendonck that Richard Wagner set to music. The musical material on which they are based also subtly refers to this beautiful song cycle by Wagner.

/NL/ Elk jaar huldigt de Vereniging van de Belgische Muziekpers de ‘jonge muzikant van het jaar’ tijdens een feestelijk matineeconcert in Bozar. Maak kennis met Sarah Defrise, het uitzonderlijke talent dat in de voetsporen treedt van Sylvia Huang, Emma Posman en Beniamino Paganini!

De drie Wesendonck Lieder van Annelies Van Parys zijn geschreven op een selectie van 3 van de 5 gedichten van Mathilde Wesendonck die Richard Wagner op muziek zette. Ook het muzikale materiaal waarop ze gebaseerd zijn, verwijst op subtiele manier naar deze prachtige liedcyclus van Wagner.

Sarah Defrise — soprano
Stephane Ginsburgh — piano 

PROGRAMME
Claude Debussy — Ariettes oubliées
Bernard Foccroulle — Quatre mélodies d'après Verlaine
Annelies Van Parys —  Wesendonck Lieder 
Richard Strauss — Brentano Lieder, op. 68

MEDEA
THEY HAVE WAITED LONG ENOUGH

08.11.2022 - 20:00  
TivoliVredenburg, Utrecht (NL)
TICKETS

09.11.2022 - 20:45  
November Music, 's-Hertogenbosch (NL)
TICKETS

11.11.2022 - 19:30  
St John’s Smith Square, London (UK)
TICKETS

MEDEA

/EN/ Composers Annelies Van ParysAftab Darvishi and Calliope Tsoupaki create new, contemporary sounds for three women who have had to wait in the wings of the great Greek myths far too long. They shine a new light on these women’s stories, add a new nuance to them and infuse them with new power. Is Medea a revengeful monster or a mother consumed with compassion? Is Circe an evil witch or a heroine filled with great humanity? And what about Penelope’s so-called helpless waiting? 

Author Gaea Schoeters found the words that do these women justice: moving yet liberating. Soprano Katharine Dain sings them to life accompanied by the all-female Ragazze Quartet. Three colorful soloists engage in an intense dialogue on clarinet, duduk and canun.

British stand-up classicist and captivating storyteller Natalie Haynes provides an introduction for the three characters.

"Every time we play this program, something magical happens on stage. The stories of three Greek heroines, retold by three female composers. In this concert we are complemented by the warm sounds of duduk, clarinet and canun, plus one of our favorite singers Katharine Dain."  — RAGAZZE QUARTET

/NL/ Annelies van ParysAftab Darvishi en Calliope Tsoupaki creëerden nieuwe, hedendaagse klanken voor drie vrouwen die veel te lang in de marges van de grote Griekse mythes hebben staan wachten.

Ze kleuren hun verhalen in met nieuw licht, nieuwe nuance en nieuwe slagkracht. Is Medea een wraakzuchtig monster of een moeder verteerd door compassie? Is Circe een kwaadaardige heks of een heldin vol grootse menselijkheid? En wat met dat zogenaamd weerloze wachten van Penelope?

Schrijfster Gaea Schoeters zocht naar woorden die deze vrouwen recht doen: ontroerend én bevrijdend. Sopraan Katharine Dain zingt hen tot leven onder begeleiding van het all-female Ragazze Quartet. Drie kleurrijke solisten gaan een intense dialoog aan op klarinet, duduk en canun. 

De Britse Natalie Haynes, stand-up classicist en meeslepend verteller, voorziet de drie personages van een inleiding. 

'Steeds als we dit programma spelen, gebeurt er iets magisch op het podium. De verhalen van drie Griekse heldinnen, herverteld door drie vrouwelijke componisten. We worden in dit concert aangevuld met de warme klanken van duduk, klarinet en canun, plus een van onze lievelingszangeressen Katharine Dain.' — RAGAZZE QUARTET

CREDITS
Katharine Dain — soprano 

Anna voor de Wind — clarinet 
Osama Abdulrasol — canun 
Lucie Lelaurain — duduk 

Ragazze Quartet
Rosa Arnold, Jeanita Vriens-van Tongeren — violin 
Annemijn Bergkotte — viola
Rebecca Wise — cello 

Annelies Van Parys
Medea (for soprano, clarinet in bes and string quartet)
Gaea Schoeters — text
Rona Kennedy — translation 

Aftab Darvishi
Never Belonged (for soprano, duduk and string quartet)
text Gaea Schoeters inspired by  “Circe” by Madeline Miller

Calliope Tsoupaki
Penelope, ΠΗΝΕΛΟΠΕΙΑ  (for soprano, canun and string quartet )
text  Fragments from Homeros’ Odyssee
Emily Wilson — translation 
Gaea Schoeters — choice of text / dramaturgy  
text adaptation from Old-Greek Mando Malamou

Tamar Brüggemann, Wonderfeel — concept 

Lunalia, Wonderfeel, Antwerp Liedfest, Mittelfest, November Music, Oranjewoud Festival — co-production 

NOTWEHR
PRESS
Biennale Musica 2022 / La Biennale di Venezia

Chamber Opera (50′)
Concept & creation:
Annelies Van Parys — music
Gaea Schoeters — libretto
Sjaron Minailo — stage

A commission of La Biënnale di Venezia, in co-production with Studio Minailo, Hermes Ensemble & Muziektheater Transparant.

Dedicated to Maria Kalesnikava & all other brave women who lost their freedom fighting for a better world. 

Notwehr at Scuola Grande di San Rocco Venezia (IT)
PRESS

"Notwehr is staged in the grand hall of the Scuola Grande di San Rocco, amidst vast and lavish Tintoretto paintings, a setting that is breathtaking in itself. Annelies Van Parys takes the madrigals of early 17th century composer Adriano Banchieri as the starting-point for a score that is deft and telling. She brings many years of experience in music theatre to the task, and it shows – idiomatic instrumental writing, strong vocal lines, and her characteristic ability to weave in and out of music history without losing her own voice all contribute to the evening’s strength. A good libretto – all too rare in contemporary opera – certainly helps. Schoeters strikes just the right balance between poetry and prose, never too wordy, but always a compelling narrative. The two women’s stories unfold without pathos, all the more moving for their economy. (...) Johanna Zimmer and Els Mondelaers, as the two imprisoned women, inhabit their roles completely." 

Shirley Apthorp, Slippedisc

Read review

"... la création mondiale de Notwehr : une performance de 50 minutes poignantes, subtiles et sombres en hommage à Maria Kalesnikava (l’une des principales opposantes au régime en Biélorussie, enlevée puis condamnée à 11 ans de prison, lauréate du Prix Václav Havel en 2021) et aux autres femmes courageuses qui ont combattu le système pour un monde "plus juste". La rencontre des mondes est musicale autant que visuelle. La compositrice Annelies van Parys fait dialoguer sa musique avec les madrigaux de Banchieri, tout comme la librettiste Gaea Schoeters donne la parole aux femmes déchirées, le chœur racontant les tourments des prisonniers."

"Notwehr, expérience de coexistence de mondes distincts, de lieux et de disciplines artistiques, est très chaleureusement applaudie et sans hésitation par toute l'assistance, très attentive durant le spectacle." 

 Maggiolen Uscotti, Olyrix

Lire l'article

Notwehr d'Annelies van Parys © Courtesy La Biennale di Venezia - © Andrea Avezzù

" ... 'Notwehr' van componiste Annelies Van Parys en schrijfster Gaea Schoeters. De nieuwe compositie was een opdracht van het muziekfestival van de Biënnale van Venetië. 'De curator Lucia Ronchetti vroeg me aan de slag te gaan met de madrigalencyclus 'La Barca di Venezia a Padua' van de 17de-eeuwse Italiaanse componist Adriano Banchieri’s. Ze kende mijn werk, vandaar de vraag', zegt Van Parys." 

"Van Parys bewees al met haar opera's dat ze uitstekend muziek voor de stem kan componeren. Dat doet ze met 'Notwehr' opnieuw."

Koen Van Boxem, De Tijd

Lees reportage

Tussen de muur- en plafondschilderingen van Jacopo Tintoretto zingen Johanna Zimmer (links) en Els Mondelaers over hun leven in de gevangenis. © Courtesy La Biennale di Venezia - © Andrea Avezzù
info@anneliesvanparys.be - www.anneliesvanparys.be
represented by Tallieu Art Office - tallieu@artoffice.be - www.artoffice.be
Click here to unsubscribe from future Annelies Van Parys news.